Jak naprawić problem z odpalaniem peugeota 307: przyczyny i rozwiązania

Jednym z najbardziej frustrujących momentów dla każdego kierowcy jest nieudana próba odpalenia samochodu. Często dzieje się to wtedy, kiedy najmniej się tego spodziewamy. Dlatego warto znać przyczyny, dla których Twój samochód nie odpala i w jaki sposób należy reagować na zaistniałe sytuacje.

Spis treści

Dlaczego mój samochód nie odpala: główne przyczyny

Do uruchomienia silnika niezbędne są trzy główne elementy: powietrze, paliwo i iskra. Bez nich skuteczne odpalenie samochodu nie będzie możliwe.

Najczęstszym powodem nieudanego rozruchu auta jest wyczerpany akumulator. Omyłkowo pozostawione na noc włączone światła lub radio skradną energię z akumulatora i na następny dzień, po przekręceniu kluczyka w stacyjce, nie będzie reakcji ze strony silnika i elektryki. Nawet po zapaleniu się kontrolek na desce rozdzielczej winowajcą może być rozładowany akumulator, jeżeli rozrusznik się nie kręci.

Spadkowi energii baterii sprzyjają także niskie temperatury, stąd kierowcy mają często trudności z rozruchem silnika zimą. Dzieje się to ze względu na to, że akumulator zimą ma mniejszą pojemność, dlatego tak ważna jest regularna kontrola, czy nie należałoby go doładować. Przy niższej temperaturze zwiększa się także gęstość oleju, co stanowi większy opór dla rozruchu. W warunkach zimowych akumulator jest również obciążony poborem energii przez takie funkcje jak podgrzewanie foteli lub szyb (jeśli są one dostępne).

Czasami występują także problemy z elektryką (np. uszkodzony odbiornik), kiedy to na przykład zbyt wiele energii zużywanej jest podczas postoju samochodu. Równie szkodliwa dla podzespołów elektryki samochodowej jest częsta, krótkodystansowa jazda, a już szczególnie w niskich temperaturach. W tym przypadku nagłe zapotrzebowanie na energię sprawi, że akumulator rozładuje się jeszcze szybciej.

Kiedy mamy pewność, że żadne urządzenie elektryczne ani światła nie były włączone przez noc, należy sprawdzić, czy zaciski na akumulatorze nie są zbyt luźne. Problemem może być także ich zanieczyszczenie lub korozja.

Jeżeli po przekręceniu kluczyka w stacyjce włączają się światła, radio i wycieraczki, podejrzenie spada na uszkodzoną kostkę stacyjki.

Kolejnym problemem w układzie zapłonowym silnika mogą być uszkodzone lub zanieczyszczone cewki lub świece zapłonowe.

Jeśli problem nie leży po ich stronie i mamy pewność, że akumulator i elektryka funkcjonują prawidłowo oraz stan bezpieczników odpowiedzialnych za zapłon jest bez zarzutu, to wtedy podejrzenie pada na wadliwy rozrusznik. Gdy przekręcisz kluczyk w stacyjce, nie ma reakcji ze strony rozrusznika i słyszalne jest charakterystyczne kliknięcie.

Może wydawać się to z pozoru dość błahe, ale naprawdę warto sprawdzić poziom paliwa w zbiorniku w przypadku problemów z odpalaniem auta. Ze względu na ogrom spraw na naszej głowie w czasach, w których obecnie żyjemy, oraz wysoki poziom codziennego stresu, niewykluczone jest, że kierowcy zapominają w porę zatankować paliwo. Inną przyczyną może być brak zasysania paliwa przez pompę paliwową podczas postoju auta. Może się to wydarzyć na wzniesieniu lub nierównej powierzchni, gdy paliwo spłynie do części zbiornika, gdzie jego transport do pompy będzie utrudniony. W obu wypadkach da się rozpoznać ten problem po prawidłowo działającym rozruszniku, ale braku reakcji ze strony silnika.

Jeżeli nie ma problemu z zasilaniem i rozrusznik kręci silnikiem, a mimo to nie dochodzi do jego rozruchu, winna może być wadliwa pompa paliwowa. Jej awarię można wykryć ze względu na brak jej charakterystycznego odgłosu świadczącego o prawidłowym zasysaniu paliwa ze zbiornika. Trudności z odpalaniem samochodu mogą również wynikać z uszkodzenia elementów układu paliwowego, takich jak przewody paliwowe, świece zapłonowe lub zatkany filtr paliwa. Jeśli już wcześniej wyczuwalne były wibracje i szarpanie silnika, należy sprawdzić, czy przewody nie uległy rozerwaniu lub zużyciu, czy świece zapłonowe nie są uszkodzone lub zanieczyszczone oraz czy filtr paliwa jest drożny. Długie kręcenie rozrusznikiem, które nie prowadzi do odpalenia silnika, świadczyć może również o uszkodzeniu wtryskiwaczy paliwa. Tutaj pozostaje jedynie odholować auto do mechanika.

Pęknięcia na kopułce aparatu zapłonowego mogą przysporzyć wiele kłopotów szczególnie w deszczowe dni lub po umyciu samochodu. Przez pęknięcia może przedostać się wilgoć do silnika, powodując problemy z jego rozruchem.

Co mam zrobić, jeśli mój samochód nie chce odpalić: możliwe rozwiązania

Przede wszystkim warto zachować zimną krew. Weź kilka głębokich wdechów i przeanalizuj po kolei, co może być źródłem problemu. Na samym początku sprawdź poziom paliwa i w razie potrzeby uzupełnij go.

Spróbuj włączyć przednie światła. Niepowodzenie będzie oznaczało najprawdopodobniej rozładowany akumulator. Jeżeli masz możliwość, naładuj go w swoim garażu. Natomiast jeśli jesteś w trasie pamiętaj, że popularna metoda odpalania samochodu na tzw. „pych” jest niebezpieczna dla silnika, który narażony będzie na mocne obciążenie, co w rezultacie może spowodować zerwanie łańcucha lub paska rozrządu. W przypadku gdy przyczyną nieudanego rozruchu jest na pewno akumulator, należy odpalić auto za pomocą kabli rozruchowych. Dobrym pomysłem będzie również kontrola zacisków akumulatora. Jeżeli występuje na nich luz, zanieczyszczenia lub korozja, usuń je za pomocą specjalnych izolowanych narzędzi.

Gdy przednie światła włączają się bez problemu, a na desce rozdzielczej palą się kontrolki, a mimo to nadal nie możesz uruchomić samochodu, winna może być uszkodzona kostka stacyjki. Należy ją wymienić, tak samo jak w przypadku wadliwych cewek lub świec zapłonowych. Świece zapłonowe można skontrolować wizualnie pod kątem pęknięć lub śladów sadzy. Aby potwierdzić prawidłowe funkcjonowanie cewki zapłonowej, będzie Ci potrzebny multimetr, dzięki któremu możesz skontrolować poziom ubywającej energii.

Wadliwy rozrusznik będzie wydawał specyficzny dźwięk klikania, który można usłyszeć podczas próby uruchomienia silnika. Rozrusznik ma skomplikowaną budowę, ale najczęściej uszkodzeniu ulega jego włącznik elektromagnetyczny. Zepsute lub zużyte tuleje i łożyska mogą być także przyczyną awarii. Nie ma możliwości wymiany pojedynczego elementu tego urządzenia. W przypadku usterki rozrusznika, trzeba go wymienić w całości i skontrolować jego okablowanie pod kątem nieszczelności.

Niestety, nie ma sposobu, aby upewnić się, bez specjalistycznego sprzętu, czy pompa paliwowa lub przewody paliwowe funkcjonują prawidłowo. Ciśnienie paliwa na listwie wtryskowej można sprawdzić w warsztacie. Niskie ciśnienie będzie świadczyć o konieczności wymiany pompy paliwowej. Może być ono również spowodowane zatkanym filtrem paliwa. Pamiętaj, że należy go wymieniać co 15 000 do 20 000 przejechanych kilometrów.

Gdy problem z odpalaniem samochodu pojawia się wyłącznie podczas deszczowych dni, istnieje duże prawdopodobieństwo, że na kopułce aparatu zapłonowego pojawiły się pęknięcia. Przy tego typu podejrzeniu, zdejmij ją i wytrzyj czystą ściereczką, gdy znajduje się w niej wilgoć. Kup rozpuszczalnik w sprayu i zaaplikuj go do dolnej części kopułki, pokołysz ją, a następnie wylej rozpuszczalnik. Bardzo ważne!: Nigdy nie używaj paliwa do tego celu, ponieważ może to spowodować wysadzenie silnika. Wytrzyj pozostałości rozpuszczalnika czystą, niestrzępiącą się ściereczką i załóż kopułkę z powrotem na jej miejsce.

307 radio nie odpala auto - Czemu Peugeot nie chce odpalić

W okresie zimowym, kiedy paliwo w zbiorniku może zamarznąć (ze względu na zbierającą się tam czasem wodę), należy podgrzać samochód, aby móc odpalić silnik. Odprowadź auto w ciepłe miejsce lub jeżeli masz dostęp do suszarki do włosów, użyj jej, aby ogrzać filtr paliwa i górną część silnika. W przypadku samochodów z silnikiem Diesla ogrzewaj przewody i filtr paliwa. Możesz również skorzystać z termowentylatora, pozostawiając go w zamkniętym garażu i kierując ciepłe powietrze na komorę silnika.

307 radio nie odpala auto - Jak odblokować Stacyjka Peugeot 307

Nie wpadaj w panikę, jeżeli nie możesz uruchomić samochodu. Jeżeli ogarnie Cię bezradność, zaprowadź swój samochód do warsztatu lub skorzystaj z usługi assistance, gdyż diagnostyka i naprawa silnika na własną rękę jest dość trudnym zadaniem.

Jak sprawdzić, czy akumulator jest wyczerpany?

Jeśli po przekręceniu kluczyka w stacyjce nie słychać żadnej reakcji ze strony silnika i kontrolki na desce rozdzielczej nie zapalają się, jest duże prawdopodobieństwo, że akumulator jest wyczerpany.

Czy można odpalić samochód za pomocą kabli rozruchowych?

Tak, jeśli akumulator jest wyczerpany, można użyć kabli rozruchowych, aby odpalić samochód przy pomocy akumulatora innego pojazdu.

Czy warto samodzielnie wymieniać uszkodzone cewki lub świece zapłonowe?

Jeśli masz odpowiednie umiejętności i narzędzia, możesz samodzielnie wymienić uszkodzone cewki lub świece zapłonowe. Jednak jeśli nie jesteś pewien, lepiej skonsultować się z mechanikiem.

Jak często należy wymieniać filtr paliwa?

Filtr paliwa należy wymieniać co 15 000 do 20 000 przejechanych kilometrów, w zależności od zaleceń producenta samochodu.

Podsumowanie

Jeśli Twój Peugeot 307 nie odpala, istnieje wiele potencjalnych przyczyn tego problemu. Najczęstszymi przyczynami są wyczerpany akumulator, uszkodzone cewki lub świece zapłonowe, wadliwa pompa paliwowa lub zatkany filtr paliwa. Istnieje wiele rozwiązań, które możesz spróbować, aby samodzielnie rozwiązać problem, takie jak naładowanie akumulatora, wymiana cewek lub świec zapłonowych, sprawdzenie pompy paliwowej lub wymiana filtra paliwa. Jeśli nie jesteś pewien, jakie działania podjąć, zawsze możesz skonsultować się z mechanikiem, który pomoże Ci zdiagnozować i naprawić problem.

Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do Jak naprawić problem z odpalaniem peugeota 307: przyczyny i rozwiązania, możesz odwiedzić kategorię Radio.

Go up