Audi A6 C5 to samochód, który w latach 90. i na początku XXI wieku ustanawiał standardy. Był szybki, luksusowy i prestiżowy. Obecnie jest dostępny dla większości kierowców, ale utrzymanie silników o większej mocy może być kosztowne.
Sylwetka modelu
Audi A6 C5 należy do segmentu E, czyli klasy średniej wyższej. Jest luksusowo-sportowym autem, ale ze względu na wiek i popularność trudno mówić o prestiżu. Na rynku aut używanych dominują egzemplarze sprowadzone z Europy Zachodniej, a samochody kupione w polskich salonach są rzadkością. Auto zadebiutowało w 1997 roku jako sedan, a rok później pojawiła się wersja kombi (Avant). W 2001 roku przeszło modernizację, zmieniając m.in. zderzaki, lampy i maskę. Produkcję zakończono w 2004 roku.
Audi wyróżnia się oferowaniem opcjonalnego stałego napędu na 4 koła i najbogatszą ofertą silników benzynowych z turbodoładowaniem. Ma także najlepsze zabezpieczenie antykorozyjne w swojej klasie i najbardziej rozbudowany układ zawieszenia. A6 ma również najbardziej stonowany design w segmencie E i dostępny jest w wersji Allroad z pneumatycznym zawieszeniem.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Audi A6 C5 ma konserwatywny design w porównaniu do obecnie produkowanych samochodów. W momencie debiutu kontrowersje wzbudzały krągłe kształty klapy bagażnika i tylnych lamp. Wersje nadwoziowe to sedan i kombi (Avant). Większość egzemplarzy ma 5 miejsc, ale niektóre mają dodatkowy trzeci rząd siedzeń dla dzieci w bagażniku. Wersja Allroad jest większa i ma większy prześwit oraz osłony wykonane z twardego plastiku, chroniące karoserię podczas jazdy po nieutwardzonych drogach.
Bagażnik sedana ma pojemność 551 l (434 l w wersji z napędem na 4 koła), a kombi ma 455 l (1430 l po złożeniu tylnych siedzeń). Przestrzeń bagażowa jest dobrze dostępna, ale po złożeniu tylnych siedzeń podłoga nie jest płaska.
Wnętrze
Wnętrze Audi A6 C5 jest bardzo funkcjonalne. Siedzenia są wygodne, a elektryczna regulacja foteli umożliwia znalezienie odpowiedniej pozycji. Tylna kanapa jest również wygodna, a miejsca na nogi i nad głową są wystarczające. Samochód ma wiele schowków i łatwą w obsłudze klimatyzację, radio i inne elementy wyposażenia. Materiały i wykończenie są wysokiej jakości.
Wersje silnikowe
W Audi A6 C5 trudno znaleźć odpowiedni silnik wysokoprężny. Najlepsze jednostki to 9 TDI o mocy 110 i 115 KM, ale są one za słabe dla tego samochodu. Lepszą dynamikę oferuje nowszy 130-konny wariant 9 TDI, ale może mieć problemy z układem wtryskowym. Motor V6 5 TDI jest jeszcze lepszy, dostępny w wersjach 163 i 180 KM. Niestety, może być bardziej awaryjny, zwłaszcza w starszych egzemplarzach.
Wersje benzynowe, takie jak 8 T, 0, 4, 8 i 0 V6, są bardziej godne polecenia. Jednak najmniejszy silnik może zużywać nadmierne ilości oleju, a w większych wersjach mogą występować problemy z uszczelkami pod głowicami. Silniki benzynowe zapewniają dobrą dynamikę, a osiągi zależą od konkretnego silnika.
Układ kierowniczy, zawieszenie i hamulce
Układ kierowniczy Audi A6 C5 ma hydrauliczne wspomaganie. Zawieszenie przednie jest wielowahaczowe, a tylne belkowe w wersjach z napędem na przednie koła. Wersje z napędem na 4 koła mają niezależne zawieszenie. Opcjonalnie dostępne jest zawieszenie pneumatyczne, które poprawia komfort jazdy, ale może być bardziej awaryjne i droższe w naprawie. Układ hamulcowy ma tarcze z przodu i z tyłu.
Warianty wyposażenia
Audi A6 C5 oferowało różne warianty wyposażenia, w tym wersję S line z obniżonym zawieszeniem, skórzaną kierownicą i tapicerką oraz innymi opcjami. Istniała także możliwość dodatkowego doposażenia. Wersja podstawowa miała elektrycznie otwierane szyby, automatyczną klimatyzację, ABS, halogenowe reflektory przeciwmgielne i centralny zamek. Opcje takie jak napęd na 4 koła, automatyczna skrzynia biegów, nawigacja, szyberdach, czujniki parkowania, skórzana tapicerka, reflektory bi-ksenonowe, telefon i radio ze zmieniarką płyt CD były dostępne za dodatkową opłatą.
Najczęstsze usterki
Najwięcej problemów występuje w egzemplarzach z napędem na przednie koła i automatyczną skrzynią biegów Multitronic, która może być kapryśna. Układ Tiptronic w wersjach z napędem na 4 koła jest bardziej niezawodny. Wahacze przedniego zawieszenia wykonane z aluminium mogą ulec eksploatacji. Wersje z pneumatycznym zawieszeniem mogą mieć problemy z elementami układu. Warto też sprawdzić błotniki i drzwi pod kątem korozji, która może występować w starszych egzemplarzach.
Bezpieczeństwo
Audi A6 C5 uzyskało 4 gwiazdki w testach zderzeniowych Euro NCAP, co było maksymalnym wynikiem w tamtym czasie. Jednak w starszych samochodach poduszki mogą być już niesprawne.
Konkurenci
Głównymi konkurentami Audi A6 C5 są BMW Serii 5 E39, Mercedes Klasy E W210 i Volvo S80. BMW i Mercedes mają gorsze zabezpieczenie antykorozyjne, a Volvo nie oferuje napędu na 4 koła. Jednak konkurenci mają lepsze silniki wysokoprężne. BMW i Volvo mają trwałe łańcuchy rozrządu, a Mercedes ma wiele problemów z rdzewiejącymi elementami karoserii.
Podsumowanie
Audi A6 C5 to samochód dla 2-4 osobowej rodziny. Ma wysoki komfort, dobre właściwości jezdne, bogatą ofertę silnikową, ciekawe opcje wyposażenia i doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne. Słabe strony to brak niezawodnej i dynamicznej jednostki wysokoprężnej oraz potencjalne problemy z silnikami benzynowymi. Najlepsze silniki to 8 T i V6, ale lepiej wybrać wersje z przekładnią manualną. Nie polecamy wersji wysokoprężnych.
Ceny używanych Audi A6 C5 zaczynają się od około 3 000 zł i mogą sięgać nawet 70 000 zł za topowe wersje. Przed zakupem warto sprawdzić stan techniczny i zabezpieczenie antykorozyjne.
Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do Najlepszy silnik w audi a6 c5 - który wybrać?, możesz odwiedzić kategorię Radio.