Radiowęzeł szkolny to przede wszystkim świetny sposób na przekazywanie informacji uczniom poprzez wydawanie różnych komunikatów dotyczących wydarzeń bieżących. Zarówno tych związanych ze sprawami ważnymi jak wypadki lub zagrożenia, które mają miejsca w szkole jak i do tych błahych, czyli dla zabawy. Kreatywni uczniowie mogą wycisnąć z radiowęzła dużo więcej niż zakładają władze szkoły.
Laudio Multitask to profesjonalny wzmacniacz miksujący, który został zaprojektowany specjalnie do średnich instalacji nagłośnieniowych. Urządzenie pozwala na podłączenie przetworników w systemie opornościowym lub 70/100 V. Daje to możliwość rozdzielenia sygnału na 5 stref o niezależnym sterowaniu głośności na przednim panelu. Dostępne są wzmacniacze o mocy 120/240/350 W, w zależności od potrzeb.
Wiadome jest, że harmider trwający na szkolnej przerwie warto wzbogacić o dźwięki wybranej przez uczniów muzyki. Dzieci i młodzież szkolna może w ten sposób umilić sobie czas podczas przerw. Co ważne słuchanie ulubionej muzyki poprawia koncentrację i działa uspokajająco. Radiowęzły w szkołach nie służą oczywiście tylko do rozrywki. Używane są one do informowania szerokiego grona odbiorców o wszelkich wypadkach w szkole, alarmach itp. Jaki więc sprzęt wybrać aby spełniał swoje podstawowe zadanie a przy okazji cieszył słuchaczy dobrą jakością dźwięku.
Radiowęzeł szkolny dla celów informacyjnych
System taki może być wykorzystany po to, aby powiadamiać uczniów i kadrę nauczycielską o ważnych dla spraw szkoły apelach a także do informowania uczniów o końcu przerwy pomiędzy lekcjami.
Porównując radiowęzeł ściśle w aspektach informowania uczniów o zagrożeniach to jest on wiele lepszy z racji na to że zwykły alarm dźwiękowy ograniczony jest do wydania określonego dźwięku. Radiowęzeł natomiast pozwoli pouczyć i poinstruować uczniów o tym jak mają sie zachować w przypadku wystąpienia zagrożenia. Dzięki temu dzieci i młodzież, będą mogły udać się bezpiecznie na wyznaczone miejsce zbiórki.
Radiowęzeł szkolny dla celów rozrywkowych
Tak jak już było wspomniane wcześniej w tekście, radiowęzły są również źródłem rozrywki. Przerwy międzylekcyjne umilane są ulubioną muzyką.
Często też radiowęzły wykorzystywane są przez uczniów do przesyłania sobie dedykacji lub np składania życzeń okolicznościowych z okazji urodzin, imienin zarówno uczniów jak i nauczycieli. Uznaje się, że radiowęzeł szkolny to również pomysł na propagowanie działalności uczniów w życie szkoły i różne prace społeczne z nią związane. Często osoby odpowiedzialne za radiowęzeł dzielą się na osoby odpowiedzialne za puszczanie muzyki, reporterów a nawet tworzone są szkolne redakcje również połączone z gazetkami szkolnymi.
Jak działa system nagłośnienia radiowęzłowego?
To jak będzie wyglądała budowa systemu radiowęzła zależy przede wszystkim od tego jak wielki obszar ma być nim pokryty oraz nagłośniony. Radiowęzły najczęściej składają się ze wzmacniacza do którego można podpiąć różne urządzenia zewnętrzne takie jak mikrofon ale też, wszelkie nośniki USB. Ponadto taki zestaw wyposażony jest też w urządzenia grające, czyli głośniki sufitowe bądź głośniki naścienne. Zasada jest bardzo prosta, im większy obszar pokrycia radiowęzła tym więcej głośników jest potrzebne. Radiowęzły co do zasady są rozwiązaniem jednokierunkowym, więc nadawany komunikat lub puszczana muzyka mogą być słyszalne w jednym lub kilku miejscach jednocześnie. Jeśli myśli się o wprowadzeniu systemu radiowęzłowego nie tylko na korytarza ale też np. w celu nagłośnienia auli na apelach czy zwykłych sali lekcyjnych bądź gimnastycznych to należy rozważyć podzielenie radiowęzła na różne podstrefy.
Podstrefy w Systemie Radiowęzłowym
Radiowęzeł może składać się z wielu stref, które umożliwiają oddzielne sterowanie dźwiękiem w różnych częściach budynku szkolnego. To oznacza, że może to być inna muzyka na korytarzach, a inna w sali gimnastycznej, a jeszcze inna w auli.
Rozważmy przykład. Może się zdarzyć, że na korytarzach szkoły odbywa się przerwa i uczniowie korzystają z możliwości posłuchania ulubionej muzyki poprzez radiowęzeł. W tym samym czasie w auli szkolnej ma miejsce jakiś wykład czy spotkanie z gościem, który wymaga ciszy. W takim przypadku, gdy radiowęzeł jest podzielony na podstrefy, możliwe jest wyłączenie muzyki w auli, a kontynuowanie jej nadawania na korytarzach. To daje szkole elastyczność i pozwala na efektywne zarządzanie różnymi przestrzeniami.
Również podczas sytuacji awaryjnych podział na strefy jest niezwykle przydatny. W razie pożaru lub innego zagrożenia, komunikaty mogą być kierowane do konkretnych stref szkoły, gdzie sytuacja jest najbardziej krytyczna. Dzięki temu, możliwe jest kierowanie uczniów i personelu szkolnego w bezpieczne miejsca.
Podstrefy mogą być również wykorzystane do różnych aktywności edukacyjnych i artystycznych. Wiele szkół urządza swoje własne stacje radiowe, które nadają programy, wywiady i muzykę tworzoną przez uczniów. Dzięki podziałowi na strefy, można łatwo przekierować taki program do konkretnego miejsca - na przykład do sali, gdzie znajduje się klub radiowy, czy do auli, gdzie odbywa się szkolny festiwal muzyczny.
Podsumowując, system radiowęzłowy z podziałem na strefy, to nie tylko świetne narzędzie komunikacji i rozrywki, ale również potężne narzędzie zarządzania przestrzenią szkolną, które umożliwia szkole skuteczne reagowanie na różne sytuacje, zwiększając zarówno bezpieczeństwo, jak i poziom zaangażowania uczniów.
Czy w występach szkolnego zespołu lub podczas imprez okolicznościowych (obchody świąt i rocznic) można wykorzystywać muzykę, nie płacąc jej autorom?
Zgoda autorów muzyki nie jest potrzebna jeśli wykonywanie lub odtwarzanie muzyki odbywa się w ramach imprez szkolnych. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych wolno nieodpłatnie publicznie wykonywać lub odtwarzać przy pomocy urządzeń lub nośników znajdujących się w tym samym miejscu co publiczność rozpowszechnione utwory podczas imprez szkolnych oraz akademickich, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie pośrednio lub bezpośrednio korzyści majątkowej i artyści wykonawcy oraz osoby odtwarzające utwory nie otrzymują wynagrodzenia. Imprezy nie mogą więc być biletowane, a wykonawcy nie mogą otrzymywać wynagrodzenia.
Jeżeli powyższe wymagania nie zostaną zachowane konieczne będzie uzyskanie zgody bezpośrednio od autora muzyki lub organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.
Uwzględnić trzeba ponadto zastrzeżenia co do sposobu rozumienia pojęcia „impreza szkolna” przedstawione w odpowiedzi na pytanie Kiedy trzeba mieć zgodę autorów sztuk na ich przedstawienie? Ważny jest charakter imprezy, a nie tylko fakt, że odbywa się ona na terenie szkoły.
Radiowęzeł – zespół urządzeń do przekazywania programów radiowych przewodowo do większej liczby odbiorców, elementarny moduł radiofonii przewodowej.
Urządzenia wchodzące w skład radiowęzła dzielą się na trzy podstawowe grupy:
- Stacja radiowęzła: urządzenia służące do uzyskiwania i wzmacniania programu przekazywanego z rozgłośni centralnej lub innego źródła, niekiedy także do tworzenia własnych programów,
- Urządzenia sieci transmisyjnej, przy pomocy której energia przekazywana jest do odbiorców,
- Urządzenia odbiorcze przetwarzające energię elektryczną na akustyczną: głośniki abonenckie i głośniki uliczne.
Radiofonię przewodową zaczęto stosować w ZSRR już w latach 20. XX w. W Polsce pojawiła się w 1945 r., szczyt rozwoju przypadł na rok 1957 a zanikać zaczęła w latach 70. XX wieku. Później „radiowęzłem” zaczęto nazywać urządzenia stacyjne wraz z pomieszczeniem, a nie – jak początkowo – całą infrastrukturę dostarczającą program do odbiorców. Obecnie radiowęzły funkcjonują m.in. w szkołach, internatach, domach studenckich, zakładach pracy, hotelach, więzieniach, dworcach, dużych sklepach.
Podstawowym wyposażeniem stacji radiowęzła jest wzmacniak. Sygnał radiowy z rozgłośni centralnej mógł być dostarczony do radiowęzła przy pomocy linii telefonicznej lub odebrany za pomocą odbiornika radiowego. W przypadku realizacji własnego programu w skład wyposażenia wchodziły dodatkowo: mikrofon i gramofon, później także magnetofon. W latach 70. XX w. urządzenia elektroniczne dla małego radiowęzła montowane były w jednej obudowie, w ten sposób powstała radiola.
Do odbioru audycji z radiowęzła służyły głośniki zwane popularnie kołchoźnikami, zawierające dodatkowo potencjometr lub transformator z odczepami do regulacji głośności. Kołchoźniki często posiadały jedynie możliwość regulacji siły głosu, ale bez możliwości całkowitego wyciszenia. Duże głośniki, służące do nagłaśniania wielkich pomieszczeń i otwartych przestrzeni zwane są megafonami.
Pierwotne plany radiofonizacji w Polsce zakładały także zastosowanie głośników ulicznych. Pojawiły się one (głównie w miastach) w pierwszych latach powojennych, nie przyjęły się jednak i – poza nielicznymi wyjątkami – nie były później stosowane.
Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do Radiowęzeł szkolny - komunikacja i rozrywka, możesz odwiedzić kategorię Radio.