Rodzaje rozgłośni radiowych w Polsce

Programy nadawane przez polskie rozgłośnie radiowe są dopasowane do zróżnicowanych gustów i oczekiwań różnych grup słuchaczy. Stacje komercyjne kierują swoje programy zwykle do szerokiego grona odbiorców, dlatego też ich program będzie zdecydowanie najbardziej zróżnicowany pod względem formy i tematyki. Na przykład jednak radio katolickie będzie miało już znacznie bardziej ograniczoną tematykę, jako że jego odbiorca spełnia określony profil słuchacza.

Radia powszechnie dostępne

Radia o charakterze komercyjnym, takie jak RMF FM, Radio ZET czy też Radio Eska, mają w swoim asortymencie programów radiowych zarówno bloki muzyczne, jak i informacyjne czy publicystyczne. Na antenie takich rozgłośni radiowych można posłuchać wywiadów, list przebojów, czy też relacji z ważnych wydarzeń. Rozgłośnie radia komercyjnego starają się dopasować do oczekiwań odbiorcy, który może być zarówno osobą nastoletnią, jak i w podeszłym wieku. Dostosowanie w odpowiedni sposób programów radiowych do tak odmiennej grupy odbiorców jest trudne. Stąd też zarówno RMF FM, jak i Radio ZET dokłada wszelkich starań ku temu, aby badać satysfakcję swoich słuchaczy i czerpać od nich pomysły zmian w programach radiowych nadawanych ze swojej rozgłośni.

Radia informacyjne

Misją spełnianą przez radia nadające wiadomości, jest pozostanie obiektywnym i rzetelnym. Informacje powinny być przy tym nadawane na bieżąco i podawane w najbardziej przystępnej dla słuchacza formie. Jednym z tego typu rozgłośni radiowych jest radio TOK FM. Określane jest ono nawet mianem pierwszego radia informacyjnego w Polsce. Co dwadzieścia minut na antenie stacji TOK FM pojawia się serwis informacyjny.

Radia biznesowe

Ekonomia i świat finansów jest niewątpliwie ważną sferą życia społecznego, ale nie dla każdej osoby taka tematyka będzie interesująca. Dlatego też Radio PiN, czyli Pieniądz i Nowoczesność, kieruje swoje audycje do wyselekcjonowanej grupy odbiorców, dla której kwestie ekonomiczno-biznesowe są najbardziej istotne. Odbiorcami programów takiego radia są osoby młode, zainteresowane gospodarką i ekonomią.

Radio katolickie

Radio Maryja, Radio Fiat i inne podobne rozgłośnie radiowe mają charakter narodowo-katolicki i ich programy kierowane są do wiernych. Wyrażają one idee dotyczące ewangelizacji i modlitwy.